Počuli ste už o scame a pishingu? Všetci užívatelia internetu, spozornite, toto sú najväčšie nástrahy

Internetoví podvodníci zažívajú zlaté časy. Chráňte svoje peniaze aj osobné údaje. Poradíme vám, ako to zvládnete aj keď nie ste IT guru.

redakcia 170 © Princípy copyrightu
eshop ecommerc obchod online nakupovanie
unsplash.com/@igormiske

Hlavnou zásadou je: Nikdy neposkytujte žiadne citlivé, prihlasovacie alebo osobné informácie emailom či telefonicky. Taktiež sa vystríhajte cudzích osôb, ktoré od vás chcú tieto údaje vytiahnuť. Jednoducho ich rázne odmietnite. 

 

Čo je to scam? A ako funguje?

Dostali ste už niekedy e-mail, SMS, telefonát od niekoho, kto sa vydával za predstaviteľa banky alebo investičnej firmy a nepozdávalo sa vám to? Žiadali vás, aby ste zadali svoje osobné údaje ako napríklad číslo vášho bankového účtu, PIN kód, heslo alebo akýkoľvek iný citlivý osobný údaj?

Treba si uvedomiť, že ak nejaká ponuka vyzerá príliš výhodne, než aby to bola pravda, môžte zobrať jed na to, že je to podvod.

Scam je internetový podvod. Podvodník sa snaží prezentovať výhodnú ponuku alebo navodiť naliehavú situáciu a chce, aby ste na to reagovali. Čoraz častejšie dokonca nehoráznym spôsobom zneužívajú tváre známych osobností (hercov, športovcov alebo finančníkov) a vkladajú im do úst výroky, ktoré nikdy nepovedali.

Najčastejšie internetové podvody (scamy):

  • – podvodníci lákajú peniaze od ľudí prostredníctvom falošných e-shopov. Aktuálne je dopyt po ochranných pomôckach, takže predávajú ochranné rúška či respirátory, dezinfekciu ale aj ďalší tovar. Po zaplatení vám ale žiadny tovar nedodajú a na reklamácie nereagujú, zatajujú sa.
  • OVERIŤ PODVODNÝ E-SHOP MÔŽETE AJ NA STRÁNKE WWW.PODVODNYES­HOP.SK
  • – alebo sa jedná o tzv. phishing. Sú to podvodné e-maily, ktorými sa hackeri snažia získať prístupové heslá k elektro­nickému bankovníctvu klientov ako aj k číslam ich platobných kariet. Získať citlivé údaje môžu aj pomocou SMS alebo telefonátov.
  • – Podvodníci rovnako využívajú falošné webstránky, ktoré vzbudzujú dojem, že ide o skutočnú prihlasovaciu stránku do internetového bankovníctva banky.

Ako sa nestať obeťou?

Obeťou phishingu sa môžete stať jednoducho – zadáte požadované osobné údaje, ako sú napríklad číslo bankového účtu, používateľské meno a heslo, číslo kreditnej karty a útočník tieto údaje zneužije a ukradne vám peniaze z účtu.

Predtým, než kliknete na link uvedený v e-maile alebo kým zadáte svoje citlivé údaje si to dobre premyslite:

  • - Ste zákazníkom banky alebo spoločnosti, ktorá vás oslovuje? Vaša banka vás totiž nikdy neosloví, aby ste jej zaslali citlivé údaje (napr. údaje kreditnej karty alebo prihlasovacie údaje do internet bankingu). S bankou komunikujte len osobne na pobočke, pomocou internet bankingu alebo cez call centrum danej banky.
  • - Skontrolovali ste e-mailovú adresa odosielateľa? E-mailová adresa nikdy nemá preklep v názve spoločnosti alebo v mene (napr. jan.slovak@bamka.sk)
  • - Je e-mail napísaný s gramatickými chybami a komplikovaným jazykom, prípadne je príliš osobný? Zvyčajne je text prekladaný automatickými prekladačmi a preto sa vám môže zdať neprirodzený a je s chybami.
  • - Má všeobecné oslovenie? Ak áno, znamená to, že útočník vás nepozná.
  • - Vytvára pocit naliehavosti? Pod­vodné správy vás zvyčajne žiadajú odpovedať v určitom krátkom časovom limite, napr. do 24 hodín.

Overte si, či stránka, na ktorú Vás odosielateľ odkazuje obsahuje bezpečnostné znaky:

  • Príklad podvodnej stránky, chybný názov v adrese: 
  • Chýba označenie https v adrese stránky a zelený zámoček?
  • Má stránka platný bezpečnostný certifikát?



Čo robiť, keď ste sa stali obeťou scamu?

Okamžite to oznámte vašej finančnej inštitúcii (banke, poisťovni) a podľa toho, aké informácie ste poskytli, okamžite napr. zablokujte platobnú kartu alebo zmeňte prístupové heslá do internet/mobil bankingu, atď.

Okamžite sa obráťte na políciu!

V prípade, že ste už zaplatili za tovar v podvodnom e-shope a platba už prebehla, aj tak si bezodkladne zablokujte platobnú kartu v banke, aby nebola opakovane zneužitá. Vrátenie zaplatenej sumy je zložité.
 
Ak ste platbu realizovali prevodom z vášho účtu, pôjde o komplikovanejší proces, ale banka vynaloží všetko úsilie na vrátenie vašich peňazí.
 
V prípade platby platobnou alebo kreditnou kartou je to oveľa jednoduchšie vďaka pravidlám kartových spoločností, ktoré chránia držiteľa platobnej karty v prípade nedodaného tovaru alebo neposkytnutej služby. Zaväzujú obchodníka prijímajúceho platobné karty platbu vrátiť alebo držiteľa platobnej karty odškodniť iným spôsobom.
 
 

Diskusia

Prihláste sa účtom eSpotrebiteľ, aby ste sa mohli zapojiť do diskusie.